Onlangs startte aan de WdKA het lectoraat & kenniskring ‘Communication in a Digital Age'. Als eerste lector is Florian Cramer benoemd, die al fungeerde als ‘course director' van WdKA's Master Media Design.

Lectoraat & kenniskring ‘Communication in a Digital Age' vormen een volgende stap in het streven van de WdKA haar kwaliteitsniveau voortdurend te verhogen en ‘in tune' te houden met alle internationale ontwikkelingen. Het nieuwe WdKA lectoraat biedt een unieke mogelijkheid allerlei interessante professionals en research binnen te halen, te reflecteren over de meest recente ontwikkelingen en thema's die spelen in communicatie en vormgeving daarvan. Het gaat professionals uit de regio een platform voor discussie bieden, en wordt voor de WdKA een bron van inspiratie bij de verdere ontwikkeling van haar onderwijs.

LECTORAAT
Een ‘lectoraat' is binnen het HBO vergelijkbaar met een professoraat op een universiteit – een plek voor fundamentele research op een bepaald gebied. In ons geval dus ‘Communication in a Digital Age'. Het nieuwe lectoraat wordt voor 50% vervuld door lector Florian Cramer, en voor 50% door gast-researchers – twee per jaar. Die worden gekozen door de lector en een adviesraad die bestaat uit de coördinatoren van de diverse studierichtingen aan de WdKA.Zo'n gast-researcher is afkomstig uit een van de disciplines van de WdKA, bijvoorbeeld Grafisch ontwerpen of Audiovisueel ontwerpen.Hij/zij verricht daarnaast ook onderzoek, dat ook relevant is voor andere disciplines. Denk bijvoorbeeld aan een digitale media ontwerper die bezig is met ‘print-on-demand', een typograaf die werkt aan ‘generative typography', enzovoort. Deze gast-researchers zullen zowel master als bachelor studenten begeleiden. Ook gaan zij openbare lezingen verzorgen. De onderzoeksprojecten die zij opstarten, en de resultaten daarvan, zullen soms theoretisch van aard zijn, en dan weer meer pragmatisch. Een en ander wordt natuurlijk ook gepubliceerd, zowel online als ook in print.

De eerste gast-researcher wordt in mei 2009 verwacht. Het is Alessandro Ludovico, redacteur en uitgever van het kunsttijdschrift Neural. Dat verschijnt zowel online, maar ook in print. Ludovico is de auteur van het essay ‘Paper and Pixel, the mutation of publishing' (2006), waarin hij onder andere betoogt dat “the death of paper didn't happen.”

‘Oude' en ‘nieuwe' media blijven naast elkaar bestaan. Dat was ook een van de thema's uit de inaugurale rede van lector Florian Cramer op 13 januari 2009. Het was de officiële start van het lectoraat: “Snake Rituals and Switching Circuits – The blurring lines between mass and personal communication, 'old' and 'new' media”. Daarin besprak hij allerlei modellen van communiceren en publiceren, van zowel marginale als massa media. Op die manier schetste Cramer de contouren van het nieuwe onderzoeksprogramma. Dat wil vraagtekens zetten bij het standaard onderscheid tussen ‘oude' en ‘nieuwe' media. Op die manier kunnen we als het ware ‘communicatie' opnieuw uitvinden tegen het licht van persoonlijk mediagebruik. Dat alles inclusief de implicaties daarvan voor zowel het onderwijs en de beroepspraktijk van ontwerpers. Een abstract van Cramer's inaugurale rede staat hier.

Het lectoraat start een 4-jarig research project, waarin twee thema's centraal staan:
1. wat is de impact van digitale technologie op communication design als geheel – niet alleen het ontwerpen van en voor digitale media, maar ook voor print, voor advertising, en voor audiovisueel ontwerpen;
2. het samenkomen van massamedia en meer persoonlijke communicatiemiddelen – daarbij valt te denken aan sociale netwerken, YouTube, gepersonaliseerde publicaties, ‘mapping', en de opkomst van web-based/Open Source design tools.
Dat resulteert in twee kernvragen: hoe moeten we ‘communication design' herdefiniëren? en: hoe moeten we de design disciplines zelf opnieuw definiëren? Nevenvragen zijn: wat voor communication designers zullen in de toekomst nodig zijn? wat betekent dat voor het vakgebied zelf? en wat zijn de implicaties van een en ander voor het onderwijs?

KENNISKRING
‘Communication in a Digital Age' zal ook gaan functioneren als ‘kenniskring'. Daarin kan, binnen het HBO-onderwijs, promotieonderzoek gedaan worden op internationaal universitair niveau. Waar het kunstonderwijs in Nederland, in tegenstelling tot het buitenland, tot nu toe geen universitaire pendant kende, biedt de WdKA kenniskring voor de eerste keer de mogelijkheid aan kunstenaars en designers een Ph.D.-graad te behalen. Staf en docenten van de WdKA kunnen voorstellen indienen voor zulk promotieonderzoek. Zij worden daarin begeleid door lector Florian Cramer – zelf in 2006 gepromoveerd aan de Freie Universität in Berlijn op de thesis ‘Exe.cut[up]able Statements: Poetische Kalküle und Phantasmen des selbstausführenden Texts'. Daarnaast zal Cramer ook researchprojecten begeleiden van de deelnemers aan de master Media Design, en van daartoe geselecteerde bachelorstudenten.

Ook zullen eens per jaar driedaagse internationale conferenties georganiseerd worden over thema's als ‘mapping', ‘open source collaboration', of ‘hybrid media publishing'. Die conferenties zullen open staan voor studenten en staf van de WdKA, én voor professionals uit de praktijk. Tijdens die conferenties zal ook gediscussieerd worden over de implicaties van een en ander voor het onderwijs aan de WdKA. Vanzelfsprekend wordt alles wat tijdens die conferenties besproken wordt ook gepubliceerd.

Tags