Onlangs interviewde het bekende Duitse mediablog 'Carta' onze eigen Florian Cramer. Florian is afdelingshoofd van de Piet Zwart Master Media Design and Communication: Networked Media en lector van het research programma 'Communication in a Digital Age'.

Binnen het Duitse medialandschap woedt een heftige publieke strijd tussen bloggers enerzijds en grote uitgevers van tijdschriften anderzijds over de toekomst van nieuwsmedia. Florian denkt dat de partijen o.a. iets kunnen leren van de 'Hollandse relaxedheid' ['Holländische Gelassenheit'; FC].

Het risico bestaat wel dat door nieuwe ontwikkelingen in de media juist de hele kleintjes (zoals bloggers) en de hele grote (denk aan Google) profiteren, terwijl middelgrote kranten, tijdschriften, uitgevers en schrijvers juist dreigen om te vallen. Geschreven media gaan nu door dezelfde ontwikkeling als eerder de muziek- en filmindustrie.

Verder denkt Florian dat 'paid content' wel kan werken als journalisten naar Anglo-Amerikaans voorbeeld sterkere onderzoeksjournalistiek bedrijven en minder 'columnisme'. Het laatse kunnen bloggers namelijk net zo goed.

Tot slot verdwijnt over het algemeen het verschil tussen media en mediacollecties: Google Books en de iPod waren vanaf het begin als verzameling van informatie ontworpen. Florian zegt: “Uitgevers die nog steeds van een enkel werk uitgaan, denken op een ouderwetse manier.”

Geinteresseerd en heb je een knobbel voor de Duitse taal? Bekijk dan het hele interview. Meer weten over onze Masterprogramma's en ons lectoraat? Ga dan naar de website van het Piet Zwart Instituut.

Tags