Lezers van het Nederlandse en internationale nieuws hebben er vast al over gelezen: de Web 2.0 Suicide Machine is een hit. HP de Tijd, De Volkskrant, De Telegraaf, de BBC, The Guardian, The Wall Street Journal en de Los Angeles Times deden al uitgebreid verslag van de machine die een einde maakt aan je online sociale leven.

De makers namen het woord van 2009 – 'ontvrienden' – als basis voor hun Suicide Machine, en zorgden ervoor dat je met één druk op de knop jouw profiel van Facebook, LinkedIn, MySpace en Twitter kunt opruimen: iedere contactpersoon en ieder stukje persoonlijke informatie wordt één voor één voor je ogen verwijderd. Het is niet alleen een briljante grap, maar ook nog eens een handige tool. Leden van sociale netwerksites beseffen zich maar zelden dat hun persoonlijke data vaak wordt doorgespeeld aan derden. Zelfs als je besluit jouw lidmaatschap te beëindigen, zwerft jouw data nog onzichtbaar rond over hun servers.

De Suicide Machine is ontwikkeld en vormgegeven door Gordan Savicic, Walter Langelaar en Danja Vassiliev in het MODDR media lab van WORM in Rotterdam. Zij zijn alledrie afgestudeerd aan de Master Media Design and Communication: Networked Media van WdKA's Piet Zwart Instituut. Het programmeren en de kritische research achter de Suicide Machine zijn gebaseerd op Gordan Savicic's afstudeerproject uit 2008.  Savicic geeft op dit moment regelmatig les aan studenten van de Masterspecialisatie Networked Media. WORM/MODDR en het Piet Zwart Instituut werken intensief samen aan media workshops en publieke evenementen.

Tags