Kunsthistorica Monika Szewczyk is verbonden aan het Emily Carr Institute in Vancouver/Canada, een van de partnerinstituten in WdKA's internationale netwerk. Szewczyk is geïnteresseerd in de veranderingen in de esthetiek van videokunst sinds de late jaren '70, en in hedendaagse expositie strategieën. Tijdens de afgelopen Dokumenta in Kassel interviewde ze een aantal vooraanstaande (video-)filmers.

Op dinsdag 4 maart houdt ze een lezing bij WdKA's Piet Zwart Instituut, getiteld: 'Drawing The Blank: A Qualitative Proposition for Art, 1410 to the Present' (voertaal: Engels). De lezing van Monika Szewczyk vindt plaats in het kader van het thematisch seminar 'Thing Theory – Thingness and/in the Work of Art', dat Dieter Roelstraete houdt op het Piet Zwart Instituut. Monika Szewczyk zal spreken over 'leegheid' als positieve waarde in kunst.

Uit het persbericht: “Misschien omdat onze wereld bestaat uit informatie – een zee of oceaan van advertenties, bulletins, nieuwsbrieven, publiciteitscampagnes, YouTube clips, logo's en allerlei andere visies en verhalen die onze aandacht compleet opvreten, ook al lijkt het alsof wíj de consumenten van al die informatie zijn. Daarom is het tegenwoordig zo goed als onmogelijk om nog te herkennen dat er in deze visuele werkelijkheid ook nog kleine hoekjes 'non-communicatie' zijn, die we 'lege plekken' zullen noemen. Deze term brengt ons buiten de notie van 'abstractie', zonder een paar van de meer interessante aspecten daarvan ter zijde te schuiven. Hoewel die lege plekken juist door hun positie in die overload aan informatie gedacht en gevoeld kunnen worden als plekken van verzet, kunnen we toch niet zeggen dat 'leegheid' een ideologisch bepaalde kwaliteit van kunst zou zijn. Veeleer moeten we voortdurend heroverwegen hoe kunst en kunstenaars zich tot leegheid kunnen verhouden. Deze lezing is een schetsmatige poging deze dynamiek te begrijpen. Daarbij wordt onderweg Theodore Adorno's “truth in enigmaticalness” gekoppeld aan de symmetrische blik van de 'Pantocrator' van de schilder Andrei Rublev (c. 1410), via de monoliet in de film '2001: A Space Odyssey', de softe popjes van Cosima von Bonin, het bleke gelaat van de schilderijen van Luc Tuymans en andere goede voorbeelden van het gebruik van leegheid tussen de lijnen.”

Monika Szewczyk. 'Drawing The Blank: A Qualitative Proposition for Art, 1410 to the Present', openbare lezing (voertaal: Engels). Dinsdag 4 maart 2008. Piet Zwart Instituut, Mauritsstraat 36, Rotterdam. Lezing begint om 19.30 uur. Toegang: gratis

Zie ook: Monika Szewczyk. 'chronocidal citizens' (lezing). Vancouver, Catriona Jeffries Gallery, januari 2005.

Tags